Spira

Vid sextiden på fredagsmorgnar ställer Gustav Ericsson och Daniel Pettersson i ordning för sittande meditation, zazen, i Mya Flows lokaler. Bild: David Dahlberg

Meditation för alla

Såväl kristna och buddhister som icke-troende mediterar. På fredagsmorgnar kan de göra det tillsammans.
– Man kan vara trygg i sin tradition och samtidig berikas av att dela närvaro, tystnad och samtal med andra, säger Gustav Ericsson, som initierat nätverket Anzenkai och leder meditationen med Daniel Pettersson.

Långsamt vaknar staden utanför de låga vindsfönstren. Åtta personer sitter tysta på varsin kudde på det bruna plankgolvet. Några var på plats redan klockan 6.30 och vi andra har droppat in eftersom. Morgonens tre sittande meditationspass är 20-30 minuter långa vardera med tio minuters meditativ gång emellan. När den djupa tonen från klangskålen ljuder för sista gången sträcker vi försiktigt på oss, reser oss och bugar lätt för att tacka varandra för den delade tystnaden.

Det är dags för te och en stunds samtal innan var och en går vidare till sitt. Erfarenheterna av meditation varierar - några sitter varje dag, andra är nybörjare. Vissa är kristna, andra buddhister eller har någon annan livsåskådning. Och det är tanken.

- Vi kan dela övningen oavsett livsåskådning och livserfarenhet. Sedan kan vi använda vilket språk vi vill för att beskriva vad vi varit med om, säger Daniel Pettersson, folkmusiker och massageterapeut.

Själv kom han i kontakt med meditationsformen zazen som tonåring via en bok om jujutsu i skolbiblioteket i Boliden. Längst bak fanns bilder på en farbror som visade zazen. Meditationsformen innebär att sitta stabilt, bekvämt, upprätt och stilla medan man låter tankar och känslor komma och gå. Sitta rakt upp och ner - helt enkelt.

- Att bara sitta är både det enklaste och svåraste som finns, konstaterar Daniel som lärde sig zazen på egen hand. Efter flytten till Umeå hittade han zenbuddhistiska grupper att sitta tillsammans med.

 

Givande besök i buddhistiskt kloster

För ett par år sedan lärde Daniel känna Gustav Ericsson, som lärt sig meditation i både kristna och zenbuddhistiska sammanhang. I ett buddhistiskt kloster i Nepal fick Gustav som 19-åring första gången tanken att bli präst.

- Det tog mig tolv år, skrattar Gustav, som numera är präst i Mariakyrkan, där han också leder meditationspass.

På en kvällssamling i kyrkan berättade han för ett par veckor sedan om en resa som han och diakonen Åsa Norin gjorde till det buddhistiska retreatcentret Plum Village i Frankrike. Syftet med resan var både religionsdialog och att ta del av meditation och övningar i mindfulness. Reaktionerna i kyrkan var till största del positiva. De mer skeptiska kan summeras med att kristendomen är perfekt och det därför inte finns någon anledning att åka iväg och lära sig något av andra.

- Att vara öppen för andra uppfattas ibland som att sänka sin egen tradition, konstaterar Gustav.

 

Religion som är mer konst än matematik

Själv har han aldrig upplevt någon sådan konflikt. Hans resor i Asien, där han bland annat levde nära den japanska zenläraren Gudo Nishijima Roshi, har tvärtom gjort honom mer grundad i kristen tro.

- Övningar från zenbuddhismen låste upp begrepp och former i kristendomen för mig, säger Gustav, som hade en väldigt intellektuell inställning som ung. Han vred och vände på vartenda ord i exempelvis Fader vår. Erfarenheten från zenbuddhismen hjälpte honom att hitta hem till en religiositet som är mer konst än matematik, men ändå inte mindre sann.

Även gudsbilden förändrades, från att Gud hade varit ett rätt avlägset väsen hittade Gustav en mer omslutande helhetsbild av Gud - I honom är det vi lever, rör oss och är till. Nuet har också lyfts. Istället för att religiositet bara handlar om fördelar i framtiden eller historiska händelser blir frågan »vad är Jesus i mig, för mig nu?«

Gustav betonar att meditation inte är något anti-intellektuellt, utan en stunds vila från tankekedjorna och att det finns stor erfarenhet av meditation i den kristna traditionen också.

- Ja, om människor i olika traditioner har hittat samma övningar tyder det på att det finns något i dem, inflikar Daniel och konstaterar att en del tänker tvärtom; att om någon i en annan religion säger samma sak devalveras värdet.

- Det betyder inte att vi ska börja recitera hjärtsutran i kyrkan eller skapa multialtare hemma, fortsätter han. Varje tradition förvaltar sina berättelser, ritualer och sin musik och det ska vi vara rädda om.

 

Enkelt och gratis

Även om det kan verka lockande att plocka det som vid första anblick verkar attraktivt ur varje religion är risken att något går förlorat. Vissa begrepp tar tid att förstå.

Daniel Pettersson, som själv är zenbuddhist, tycker att svenskar i allmänhet har en överdrivet positiv bild av buddhismen och en överdrivet negativ bild av kristendomen.

- Det finns skitstörda buddhistiska sekter. Människor har en förmåga att hitta på knas, oavsett vilken tradition man tillhör. Jag brukar alltid passa på att dissa buddhismen och hissa kristendomen, säger han och ler lite.

Enkelheten och öppenheten i den zazen-tradition som Gustavs lärare Gudo Nishijima Roshi står för passar både Gustav och Daniel. Morgonmeditationen de leder är öppen för alla och gratis.

- Jag stör mig på folk som försöker tjäna pengar på människors andliga längtan, säger Daniel. Titta på vår åtta minuter långa video om zazen. Du behöver inte veta mer för att börja.

 

Omsorg att gå sakta

I maj åker Gustav tillbaka till Japan för att leda en dialogretreat tillsammans med en zenmunk där kristna och buddhister delar meditation och tystnad i fem dagar. Kanske kan fler från Sverige följa med nästa år. Då hoppas nätverket Anzenkai också kunna göra en resa till franska Plum Village.

Samtidigt betonar Gustav att meditation är färskvara som behöver bli en del av vardagen. Både han och Daniel försöker sitta en stund varje dag. Gärna på morgonen, men som småbarnsföräldrar blir det när det går.

- Stillhet, uppmärksamhet, balans och närvaro är några ord som kan beskriva meditation. Men vad det verkligen är går bara att uppleva i praktiken. Övningarna att sitta stilla och gå sakta är en slags omsorg om både sig själv och andra, säger Gustav.

- Vi människor har en fantastisk hjärna som systematiserar och kategoriserar. Det linjära tänkandet har gett oss uppfinningar som klockan och almanackan, säger Daniel Pettersson. Samtidigt glömmer vi bort att det är tankemodeller. Vi glömmer bort den lilla pojkens fascinerade »Titta!« Barn bara upplever. Och det är det perspektivet jag återvänder till när jag sitter på kudden.

Senast uppdaterad: 29 mars 2012

Dela

Nätverket Anzenkai växte fram ur tio års dialog mellan svenske prästen Gustav Ericsson och japanske zenmästaren Gudo Nishijima Roshi, som gjort kalligrafin av namnet.

Bild: David Dahlberg

- Det här vita, rena rummet är verkligen en oas mitt i Umeå, säger Daniel, tacksam över att de får använda lokalerna gratis.

Bild: David Dahlberg

Liten ordlista

Anzenkai är ett japanskt ord. An betyder fred eller frid, zen är zazen (sittande meditation), och kai betyder en grupp människor.

Anzenkai är ett öppet nätverk för att stödja dagligt utövande av zazen. Förutom fredagsmeditationen har även ett par retreater anordnats.

Zazen - sittande meditation

Kinhin - gående meditation

Roshi - hederstitel för äldre lärare

Zenbuddism - en gren av Mahayanabuddhismen som fokuserar på meditation. Ordet zen är den japanska översättningen av sanskritordet Dhyana som betyder just meditation.

Zazen är oftast grunden även för meditationen i Umeås kyrkor. Umeå stads kyrka, Ålidhemskyrkan, Mariakyrkan, Tegs och Backens kyrka har regelbundet meditationspass för nybörjare och vana. Svenska kyrkan i Umeå

Spiras nyhetsbrev

Fyll i din e-postadress och klicka på Prenumerera, så får du vårt nyhetsbrev direkt i din mailbox!